Pandit Chhote Lalji Mishra
était enseignant au BHU de Varanasi, musicien officiel de la radio nationale et concertiste. C'est auprès de lui, et grâce à son enseignement,
que j'ai appris (par cœur) le formidable répertoire de la Garana de Bénarès. Panditji nous a quitté en 2014, c'est toujours une grande peine
pour nous et tous ceux qui ont connus sa bienveillance.

AvecChoteLalsite

Il est lui-même disciple de Anokelal Mishraji, décédé en 1958, spectaculaire et puissant, qui n'a jamais voulu que l'on fasse de lui ni une
photo, ni un enregistrement.
Le grand boss de l'école de Bénarès est Ram Sahai JI, décédé en 1826; entre fils et disciples, cette garana a donné les grands joueurs de l'histoire
du tabla: Mahapurush Mishra, Ishwari Lal Mishra, Sanju (Vishnu) Sahai, Sharda Sahai, Samta Prasad, Kanthe Maharaj, Kishan Maharaj, Kumar Bose.

Today, the Benares tabla gharana is well known for its powerful sound, though it is important to note that Benares players are also very capable of
playing delicately and sensitively. The gharana is categorized into the Purbi (eastern) baj, which includes the Farukhabad, Lucknow, and Benares
gharanas. The Benares style makes use of the more resonant strokes of tabla, such as Na (played on the lao), and Din. Benares players preferentially
use the full-hand TeTe strokes, rather than the single finger alternation preferred by the Delhi style, though both stroke types are integrated into the
Benares baj repertoire. Benares tabla players are successful in all forms of tabla playing, including tabla solo, instrumental, vocal, and dance
accompaniment. The tabla solo is highly developed in the Benares gharana, and some artists, such
as Pandit Sharda Sahai,
Pandit Kishan Maharaj,Pandit Chhote Lal Mishra and Pandit Samta Prasad, have become famous as tabla soloists.

ChhoteLalPasadenaTabla solo à Pasadena en 1980




alt : test.mp3